Op bezoek bij de Amish - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Brigitte Veth - WaarBenJij.nu Op bezoek bij de Amish - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Brigitte Veth - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij de Amish

Door: Brigitte

Blijf op de hoogte en volg Brigitte

06 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Lancaster

Goedemorgen allemaal,
Stel je toch eens voor, hier zit ik dan voor mijn hotelraam een verslag te typen over ons bezoek aan de Amish. Maar niet zomaar een hotelraam. Als ik naar buiten kijk zie ik al vanaf 6.15 uur vanmorgen het enorme natuurgeweld van de Niagra watervallen. Dit is werkelijk immens maar terug naar de Amish want ook dat was heel bijzonder.

Het was niet zolang vanuit Washington dus we besloten via Gettysburg te rijden. In Gettysburg vond de beslissende slag plaats in de burgeroorlog tussen North en South. Nou, daar was dus helemaal niets te beleven dus snel door naar Lancaster. Zo'n 20 km daarbuiten logeerden we op een in bedrijf zijnde melkboerderij die eigendom is van de fam. Zimmerman. Al snel blijkt dat de Mennonieten en de Amish niet heel veel verschillen, ze delen veel van dezelfde opvattingen en dat vinden wij leuk want daar waren we nu juist nieuwsgierig naar. Onderweg komen wel al de buggy's, mannen met bretels en vrouwen met kapjes en lange jurken tegen. Ook onze gastvrouw draagt deze kleding.
Ze rijden lang niet allemaal in buggy's (koetsjes), bij het tankstation staan veel vrouwen in traditionele kleding stoer hun pick-up vol te tanken.
De mensen hier zijn uitzonderlijk vriendelijk, we zitten niet in een toeristisch gedeelte dus het restaurant waar we 's avonds eten is op ons na uitgestorven. Uiteraard kent de eigenaar die uit Sicilië komt en heerlijke pasta's maakt "onze" familie Zimmerman dus hele levensverhalen komen op tafel.
Als we weer terug komen bij de bed en breakfast gaan we naar hun eigen meertje, gevuld met water dat vanuit de berg stroomt. Er zijn nog wat vrienden van de kerk aan het zwemmen maar zoals zoon Charlie ons vanmiddag al vertelde, we zijn van harte welkom om mee te zwemmen. Charlie is 20 jaar en gaat volgende maand trouwen. Tja, het is een andere levensstijll.
Het meertje (the pond) is prachtig terwijl de zon langzaam ondergaat. We trekken onze bikini's aan, uiteraard met een shirt om de boel extra te bedekken en het water blijkt heerlijk warm te zijn. Nadat de zon onder is scheren de vleermuizen over het water, daarna volgt de meest magische verrassing. Myrthe ontdekt allemaal lichtjes, het blijken ontelbare vuurvliegjes te zijn! Verder is het volledig donker en je hoort alleen de krekels, sprookjesachtige nacht!
We slapen op de bijzondere loft, heerlijk ruim en gelukkig met airco en bijzonder overvloedig gedecoreerd.
Een vleugje Amish, bijzonder om te zien en er valt wat te zeggen voor hun levenswijze. Aan de andere kant valt er ook heel wat te zeggen voor onze levenswijze.
Het was een prachtige ervaring, op naar de Niagra Falls!

• 06 Augustus 2015 - 14:48

Anja:

Wat n prachtige en bijzondere omgeving waar jullie nu zitten! Klanten van mij lezen graag boeken over de Amish, ik heb er jaren geleden een prachtige film over gezien. Dat kan alleen in Amerika! Veel plezier nog en geniet van al t moois.....

• 06 Augustus 2015 - 17:10

Oma Nelly:

o wat was het toch weer leuk vanmiddag en brigitte wat kan je heerlijk vertellen.
    de avond bij the pond lijkt mij ook prachtig te zijn geweest met vleermuizen en de
    vuurvliegjes maar ook warm water....[uitroepteken]helemaal te gek.
    en nu zijn jullie omgeven door de prachtige nevels van de niagra en jullie zullen
    weer fantastisch mooie ervaringen opdoen.
    lieve brigitte,peter,myrthe,ravelle en marinde heel veel plezier en heel veel liefs xxxxx.